Cum și-a recuperat Brâncuși diacriticele în Atelierul de la Paris

Habar n-am de ce știrea asta n-a prea ajuns în România. După lupte „seculare”, Atelierul Brancusi din Paris este, în sfârșit, Atelierul Brâncuși. Sesizați diferența? Două „virgulițe” așezate în forma și la locul potrivit. Pare o banalitate, un lucru minor, dar în realitate e o premieră mondială ca numele sculptorului român să fie scris chiar românește în străinătate. La Paris, birocrația unui asemenea gest a fost maximă. De „vină” este artistul Mircea Cantor, stabilit în Franța și laureat în 2004 al Premiului Paul Ricard, printre (multe) altele. El mi-a explicat cât de greu a fost de fapt să obțină aprobarea de la Centrul Pompidou, cel care gestionează Atelierul Brâncuși, o sală de expoziție care „teleportează” vizitatorii în Universul casnic al sculptorului. De altfel, lucrarea e (deocamdată) temporară, aprobarea este până în martie 2017. Proiectul inițial l-a făcut în 2004! Din cei 39 de ani ai săi, aproape jumătate i-a petrecut și pentru acest proiect.

Nu sunt în domeniu, n-o să mă apuc nici de azi să scriu despre cultură. Pur și simplu mi-a spus un coleg despre eveniment, n-am găsit informații, așa că l-am contactat pe Mircea. N-a putut să-mi răspundă imediat, dar a promis că mă sună când are timp. Și, lucru rar!, s-a ținut de cuvânt. Am aflat câteva lucruri interesante. Tocmai pentru că nu mă pricep suficient, nu voi intra în detaliile proiectului, care e mult mai complex, partea cu diacriticele este doar primul lucru pe care îl vezi. Cel puțin la fel de interesant este însă și subiectul expoziției pe care o are Mircea Cantor în Atelier, „Partea nevăzută a infinitului”. O poveste a modului în care Brâncuși a fost folosit de-a lungul anilor de diverse regimuri, cum a fost manipulată imaginea lui în perioada comunistă. Expoziția face parte dintr-un program amplu al Centrului Pompidou, denumit „Politica artei”.


Am fost la Atelierul Brâncuși și mi-a plăcut simplitatea și autenticitatea locului. Sper să mai ajung o dată în perioada următoare. Expoziția lui Mircea Cantor îi adaugă peste 100 de fotografii, diverse obiecte ca timbre, bancnote, miniaturi, obținute în 17 ani de documentare a subiectului. Și speranța că, poate, după terminarea expoziție acolo vor rămâne totuși diacriticele lui Brâncuși.

Găsiți Atelierul Brâncuși chiar în fața Centrului Pompidou din inima Parisului.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.