2.154 de mile cu mașina prin America: ce trebuie să știi dacă vrei să conduci prin SUA

Vara asta ne-am făcut de cap. Am decis că Europa e prea aproape și am plecat în concediu peste Ocean. Am aterizat în Statele Unite, la New York, dar pentru că și New York e cam mic, am extins deplasarea. Dacă tot am traversat oceanul, am zis să ne punem și pe drumuri, așa că am ajuns la Niagara, Detroit, Chicago și Washington înainte să revenim la New York. Voi povesti pe blog din experiențele de pe acolo, iar astăzi încep cu mașina.

Ce trebuie să știi dacă vrei să mergi cu mașina prin Statele Unite. Mai exact, dacă aterizezi la New York, iar la un moment dat vrei să dai o raită prin nordul țării sau pe coasta de est. Poate în alte locuri lucrurile sunt ceva mai diferite. Acesta a fost traseul meu, experiențele sunt strict personale. Am făcut însă vreo 2.154 de mile, adică 3.466 de kilometri; chiar ceva mai mult, dar am uitat să resetez la timp kilometrajul, deci lăsăm așa că sună bine.

distanta

1. Dacă ai condus în București…

Ești pregătit practic pentru orice, inclusiv să conduci în State. În prima zi de condus la întoarcerea din SUA am auzit în București mai multe claxoane, am văzut mai multe „nebunii” și am traversat o aglomerație mai mare decât în drumul meu New Jersey – Niagara – Detroit – Chicago – Washington – New Jersey, plus o săptămână de pieton la New York. Poate părea incredibil, dar în aglomerația din State am auzit claxoane doar în New York și Washington, dar nici acolo ca în București. Deci stai liniștit, dacă ești un șofer civilizat și cât de cât experimentat poți conduce fără probleme în SUA. Probabil ai însă nevoie de o minimă experiență cu mașini automate.

trafic chicago

2. Închiriază din New Jersey

Nu din New York. Ai observat probabil mai sus că traseul meu a început și s-a terminat la New Jersey, deși am aterizat la și am decolat de la New York. New Jersey e „peste drum”, mai precis „pe sub râu” de Manhattan, unde vrei să stai în New York. O stație de PATH, metroul care face legătura NY – NJ, îți reduce cheltuielile cu închiriatul până la jumătate, fără a calcula taxele de intrare în Manhattan pe poduri sau prin tunel, dacă insiști să închiriezi din buricul târgului. Caută un loc sigur din zona centrală din New Jersey, aproape de metrou, și nu vei avea probleme. Traversatul cu PATH îți adaugă 2,75 de dolari de persoană.

3. Mașină mică sau mare?

Eu am închiriat una măricică. Probabil m-aș fi descurcat și cu cea mai mică din ofertă, dar am preferat una din categoria a treia. Diferența de preț nu era semnificativă, dar îmi dădea cumva o senzație că m-aș simți mai puțin stingher printre truckurile americane. Am rezervat un Ford Escape, dar am primit un „similar”: Chevrolet Equinox. Un crossover cu un consum bun. Pe tot drumul, mi-a ieșit un consum de 29,3 MPG (mile per galon), adică aproximativ 8 litri / 100 km. GPS din fabrică, deci am mai economist un eventual cost. Cutie automată, că așa sunt mașinile în State.

masina

4. Viteza

Pare absolut incredibil că, deși mai puțin și construiesc autostradă între doi vecini, americanii limitează foarte mult viteza pe ele. Nu am întâlnit sector cu viteza maximă permisă mai mare de 75 de mile pe oră (adică 120 km/h), iar majoritatea erau cu 70, 65, 60, chiar 55. Interesant e și că aproape nimeni nu respectă limita, dar aproape nimeni nu o depășește cu mai mult de 10 mile pe oră. Practic nu am văzut mașină circulând cu mai mult de 135 km/h, mergând zeci de ore pe autostrăzi. Și din acest motiv pe ambele, toate trei, toate patru, chiar toate șase benzile în anumite locuri, deci pe toate benzile se circulă aproape cu aceeași viteză. Dacă te nimerești mai încept pe banda a șasea, îți garantez că nu dă nimeni „flash-uri”, ci așteaptă să te dai la o parte sau, foarte rar, te depășește după un timp pe dreapta. Și TIR-urile gigantice ale americanilor merg cam în aceleași limite de viteză, așa că uneori depășesc pe ultima bandă. Atenție însă la zonele – multe, mai ales vara, când se fac lucrări – unde există restricții suplimentare de viteză. Șoferii sunt avertizați că acolo amenzile se dublează (și oricum sunt mari), iar accidentarea unui muncitor poate duce și la pușcărie, pe lângă amenda de mii de dolari. Viteza medie mi-a ieșit pe toată durata traseului 53 mph, deci aproximativ 85 km/h.

5. Benzina

E ieftină în continuare. Cea mai ieftină am luat-o cu aproximativ 2 dolari pe galon, adică 3,785 litri, deci cam 2,12 lei pe litru! E adevărat că prețul poate varia, mai ales între state (cel mai bun preț în New Jersey pe traseul meu), dar și între benzinării. Am luat și cu 2,50 dolari / galon, adică 2,6 lei pe litru… În unele locuri ajungea la 2,80 – 3 dolari, dar mai mult chiar nu am văzut. La unele benzinării, prețul e mai mic dacă plătești cash. Motorina e ceva mai scumpă, parcă vreo 30%. Procedura la majoritatea e cu plata la pompă în avans. Dacă ai noroc să-ți aprobe cardul românesc. Dacă nu, trebuie să mergi înăuntru la casier să-i spui cât vrei să bagi, faci plata și apoi bagi benzina la pompă. Găsești benzinării la tot pasul, sunt marcate la fiecare ieșire de pe autostradă.

benzina

6. Autostrăzile

Sunt multe, dar plictisitoare rău. Sute și sute de mile nu vezi absolut nimic pe margini, doar copaci și alte mașini. Localitățile sunt protejate cel puțin în statele pe care le-am parcurs eu, nu vezi aproape niciodată clădiri, ci doar verdeață. Deci nu-ți închipui că faci turism din mașină, e vorba strict de transport de la A la B. Uneori nu vezi nici benzile de pe sensul opus, distanța între sensuri fiind cosiderabilă. Unele autostrăzi costă, dar nu pot să-ți spun care, sigur găsești pe Internet, eu nu m-am folosit de acest argument, am mers strict pe recomandarea GPS-ului ca fiind cel mai rapid drum. Cele pe bani sunt mai libere și nu costă exagerat de mult, nici nu sunt cozi la taxare. Mai mult costă diversele zone speciale gen poduri, tuneluri, care sunt și destul de frecvente mai ales în apropierea orașelor.

copaci

7. Parcarea

E enorm de scumpă și nu doar în New York. Și nu, nu poți parca unde vrei tu. În Chicago și Washington, dacă n-aș fi fost prevăzător, aș fi plătit pentru mașină pe zi cam cât am plătit pentru noi la hotel. Am rezervat însă locuri de parcare din timp în orașe cu aplicația Park Whiz și măcar am ales cel mai rentabil loc, și ca preț, și ca localizare. Plus am avut linistea unui loc gata rezervat si platit. Altfel poți ajunge lejer la 10 dolari pe oră pentru parcări pe scurtă durată, chiar dublu în New York. În unele parcări nu poți scoate mașina decât când pleci de tot, dar asta nu m-a incomodat, oricum nu am vrut să o folosesc în orașe, am mers pe jos sau cu transportul în comun.

8. Semnele

Nu e imposibil, dar pare foarte greu să te descurci, cel puțin din prima, fără GPS. Semnele sunt logice, mari, clare, multe, dar diferite destul de mult de Europa. E important să știi numărul autostrăzilor care te duc spre destinație, iar apoi să ai ceva spirit de orientare geografică, pentru că toate sunt marcate cu Nord, Sud, Est Vest pentru a indica sensul. În orașe poate fi de la foarte simplu la foarte complicat, dar măcar absolut toate străzile sunt marcate la fiecare colț, absolut toate clădirile sunt numerotate.

Traseul meu

New Jersey – Niagara

Niagara – Ann Arbor / Detroit

Ann Arbor – Chicago (și retur)

Chicago – Washington

Washington – New Jersey

4 comentarii la „2.154 de mile cu mașina prin America: ce trebuie să știi dacă vrei să conduci prin SUA”

  1. cosmin_cimpoi@yahoo.com'

    Am facut si eu Columbus -> Niagara Falls si sunt de acord cu detaliile din articol. Un lucru care mi s-a parut interesant si care nu e mentionat este regula „Turn on red” care se aplica cam peste tot si e echivalenta cu verdele intermitent la dreapta pe care il avem noi la anumite intersectii semaforizate.

  2. Pingback: Cu Simona și Serena la US Open: cum e o zi ca spectator la turneul american | lipovan.ro

Lasă un răspuns